NVH a jízdní komfort
Možnosti výpočetních simulací dopředu predikovat chování vozu přineslo výrobcům automobilů značné úspory ve fázi vývoje a testování vozu a umožnilo výrobcům soustředit svoje kapacity na budování image značky a jízdního komfortu. Požadavky na jízdní komfort jsou ovšem propojeny s jízdními vlastnostmi vozu a jeho spotřebou.
![Vzájemné propojení vlastností vozu](https://www.techsim.cz/content/images/app15.png)
Pro posouzení vlivu jednotlivých entit je nutno řešit vůz jako jeden systém. Toto umožňuje 1D systémový simulátor Simcenter Amesim, který pro posouzení jízdního komfortu a jízdních vlastností zahrnuje následující komponenty
![Spalovací motor](https://www.techsim.cz/content/images/app14.png)
![elektromotor a převodovku](https://www.techsim.cz/content/images/app13.png)
Spalovací motor / elektromotor a převodovku
![Uspořádání zavěšení kol](https://www.techsim.cz/content/images/app11.png)
![tlumiče](https://www.techsim.cz/content/images/app10.png)
Uspořádání zavěšení kol a tlumiče
![Řízení](https://www.techsim.cz/content/images/app9.jpg)
Řízení
![Pneumatiky](https://www.techsim.cz/content/images/app8.png)
Pneumatiky
![Brzdový systém](https://www.techsim.cz/content/images/app7.jpg)
Brzdový systém
![Karoserii](https://www.techsim.cz/content/images/app6.jpg)
Karoserii
1D systémový přístup při návrhu celého podvozku nám umožní provést virtuální validaci systému, aniž bychom měli k dispozici fyzický prototyp. Tento přístup se nazývá Model Based Development - MBD a systémem Simcenter Amesim je plně podporován. Podpora virtuálního testování znamená vytvoření hybridního modelu, složeného z dostupných fyzických komponent a nahrazení zbytku 1D systémovým modelem. Tento přístup nám umožní mnohem větší flexibilitu, kdy můžeme modifikovat vlastnosti ostatních komponent, aniž bychom je museli vyrábět.
![Vzájemné propojení vlastností vozu](https://www.techsim.cz/content/images/Systemsimulation_MBA2.png)
Kvalitu jízdního komfortu NVH (Noise, Vibration, and Harshness) ovlivňují zejména následující faktory, jejich řešení potom umožňují uvedené výpočetní systémy. Firma TechSim Engineering, zajišťuje plnou podporu těchto produktů.
NVH - řešené problémy | Použitý SW |
---|---|
Hluk při řazení, převodovky | Simcenter Amesim, Simcenter 3D |
Hluk od pneumatik a zavěšení | Simcenter Amesim, Simcenter 3D |
Aerodynamický hluk a hluk od ventilátorů | Simcenter STAR CCM+, Simcenter 3D |
Přenos hluku od motoru | Simcenter 3D |
Dynamické účinky start/stop systému | Simcenter Amesim |
Systémové modely je potřeba vždy validovat experimentálním měřením. Společnost TechSim Engineering zajišťuje kompletní
měřící zařízení pro řešení problematiky NVH.