Blog
 
                    Simcenter Amesim: Aircraft Electrical Systems solution
		Dnešní letecký průmysl se potýká s velkými výzvami:
		
		1) Zabezpečená a zkrácená integrace leteckých systémů 
- Sdílená odpovědnost za design mezi partnery
- Stále složitější a interagující systémy s komplexními strategiemi řízení
		
		2) Snižení času a nákladů na vývoj
- Řešení problémů s návrhem a integrací dříve ve vývojovém cyklu
- Snížení počtu skutečných prototypů a testování
		
		3) Management inovací související s inteligentními systémy
- Paralelní návrhové cykly pro fyzický a řídicí systém
- Potřeba společného modelu systému mezi systémovými a kontrolními týmy
		K řešení těchto výzev může značnou měrou přispět Simcenter Amesim.
		
		Simcenter Amesim je integrovaná, škálovatelná systémová simulační platforma, která umožňuje systémovým simulátorům 
		virtuálně hodnotit a optimalizovat výkon mechatronických systémů. Zvyšuje celkovou produktivitu systémového inženýrství 
		od raných vývojových fází až po konečné ověření systému a kalibraci.
		Multifyzikální knihovny připravené k použití v kombinaci s aplikačně a průmyslově orientovanými řešeními podporovanými 
		výkonnými platformami umožňují inženýrům simulace systémů rychle vytvářet modely a přesně provádět analýzy.
		
		Simcenter Amesim je otevřené prostředí, které lze integrovat do podnikových procesů. Lze jej snadno propojit s hlavními 
		softwarovými balíky CAE, CAD a řídícími sw, může spolupracovat s funkčním mockupovým rozhraním (FMI), Modelica® 
		a propojit se s dalšími řešeními Simcenter i Teamcenter®. Simcenter Amesim je také k dispozici na cloudové platformě 
		Rescale (jako SaaS a on-demand HPC).
		
		Typickými aplikacemi v leteckém průmyslu jsou:
- Elektrický pohon letadla
- Chlazení baterie vzduchem
- Chlazení elektromotoru
- Generátor s proměnnou frekvencí
- Generátor s proměnnou frekvencí spojený s náporovou vzduchovou turbínou
- Generátor s proměnnou frekvencí a bezkomutátorové buzení
- Energetický management a tepelná integrace
		![[Obrazek3.png]](https://www.techsim.cz/content/images/Obrazek3.png)
		Elektrický pohon letadla
		
		Hybridní a elektrický pohon je právě teď nejžhavějším tématem v leteckém průmyslu. Nově příchozí (Siemens, 
		Uber, Google – abychom jmenovali alespoň některé)  investují do nových nápadů na pohon. Tyto nové nápady vyžadují 
		výkonné a spolehlivé simulační nástroje, které mají být předem otestovány před vytvořením jakéhokoli prototypu 
		(pro tyto společnosti jsou peníze, o které se hraje).
		
		Kvazistatické a jednoduché modely baterií, motorů a měničů jsou potřeba k rychlému testování stovek konstrukčních 
		parametrů. Jednoduché modely v Simcenter Amesim jsou sestaveny k analýze sériového hybridního pohonného systému.
		
		Dokážete tak získat odpovědi na otázky:
		
		Dokáže elektromotor poskytnout potřebnou sílu hřídele vrtuli nebo jej musíme trochu zvětšit?
		Jsou vinutí motoru v rámci teplotní meze tolerována izolátorem vývodu?
		Je na konci letu stav nabití baterie a energie v mezích tolerovaných standardy (například standardy GAMA)?
		Může ICE poskytnout dostatek energie k nabití baterie a udržení napětí v cestovní fázi?
	
		![[Obrazek4(2).png]](https://www.techsim.cz/content/images/Obrazek4(2).png)
		
		Chlazení baterie vzduchem
		
		Řízení tepla bateria je velkým tématem. Řeší se naskládáním různých článků, aby se získala baterie potřebných 
		vlastností. Kromě elektrochemických jevů v baterii se modeluje i tepelná výměna mezi články a prostředím. Díky elektrotermickému 
		přístupu lze teplotu jednotlivých článků monitorovat během různých podmínek prostředí (po celou dobu letu).
	
		![[Obrazek5.png]](https://www.techsim.cz/content/images/Obrazek5.png)
		
		Generátor s proměnnou frekvencí
		
		Další aplikace se zabývá systémem synchronní generace používaným na většině letadel. Když se změní rychlost 
		synchronního generátoru nebo se náhle zvýší spotřeba energie, dojde k jeho destabilizaci. Točivý moment a napětí 
		mohou klesat a procházet určitými oscilacemi.
		
		Díky simulačnímu modelu v Simcenter Amesim lze analyzovat momentové a napěťové přechodné jevy a testovat generátor 
		s potenciálními náhlými změnami a oscilacemi napětí/momentu, kterými může procházet. Můžete určit konkrétní 
		body v čase, abyste mohli hlouběji analyzovat, co se děje.
		V případě potřeby lze požadavky generátoru upravit tak, aby napětí zůstalo v mezích tolerovaných normami (například 
		STD-MIL 704F).
		
		Na většině dopravních letadel se generační systém skládá ze synchronního generátoru a budícího systému, který 
		je s ním spojen (dva další menší synchronní generátory). K regulaci síťového napětí se používá řada diod a 
		převodníků. Díky přístupu Simcenter Amesim orientovanému na snadné skládání modelů není stavba takového systému 
		ze standardních bloků tak složitá.
		
		V závislosti na požadavku na výkon v ustáleném stavu a síťových přechodových jevech je možné předem dimenzovat 
		budicí systém a zajistit, aby hlavní generátor dostal dostatek budícího výkonu, aby dodal a pohltil přechodové jevy 
		napětí a proudu. Lze zde také simulovat interakci mezi generátorem a dalšími síťovými komponenty, jako jsou transformátorové 
		usměrněné jednotky.
		
		Pro nouzové případy je synchronní generátor poháněn náporovou vzduchovou turbínou (RAT). Na základě požadavku 
		na nouzový výkon je důležité nejen správně dimenzovat generátor, ale také zkontrolovat, zda turbína dokáže přeměnit 
		aerodynamický výkon na dostatečný mechanický výkon pro pohon generátoru a zátěže, kterou napájí. Lze použit vysokoúrovňový 
		model turbíny parametrizovaný poloměrem a aerodynamickou ztrátou. Na základě různých vstupů (elektrický výkon, 
		nadmořská výška mise a rychlost) lze posoudit potřebu výkonu turbíny a sklon. Výkonná turbína schovaná pod břichem 
		letadla pomáhá zmírňovat následky nouzových scénářů. Díky simulaci v Simcenter Amesim je návrh takového řešení 
		o dost jednodušší.
		 
	
		![[Obrazek6.png]](https://www.techsim.cz/content/images/Obrazek6.png)
		 
	
		Energetický management a tepelná integrace
		
		Další aplikace se týká kvazistatického rozpočítávání výkonu elektrické sítě. V letadle odebírá každý kus 
		zařízení jiné množství energie v závislosti na fázi letu. Je důležité vědět, zda generátory zvládnou spotřebu 
		energie pro každou konfiguraci sítě a každou fázi letu. Ve srovnání s kalkulací spotřeby energie pomocí tabulkového 
		procesoru (kde počítáte pouze s jedním bodem spotřeby), se Simcenter Amesim můžete procházet celým letovým cyklem 
		a předem dimenzovat rozpočet na napájení sítě v různých fázích letu. Navíc můžete model sítě propojit s tepelným 
		modelem letadla a vyhodnocovat teplo ze zařízení, navrhnout chlazení prostoru pro elektroniku, abyste zajistili správné 
		teplotní rezervy pro elektrické systémy.
		
		Díky přístrojové desce (fungující jako jakýsi ECAM - elektronický centralizovaný monitor letadla) lze během simulace 
		měnit konfiguraci sítě.
		Výkon generátorů lze analyzovat a teplotu prostoru elektroniky vyhodnocovat na základě požadavku na napájení a chladicí 
		systém lze přizpůsobit tak, aby odpovídal teplotním rezervám.
	
		![[Obrazek7.png]](https://www.techsim.cz/content/images/Obrazek7.png)
		
		Pokud chcete získat více informací o Simcenter Amesim, jeho možnostech nebo získat nějaké reference, napište nám.
		 
	
